BEX_Logo_Primary

E-Fold

Opvouwbare en inklapbare e-bikes zijn vooral indrukwekkend vanwege hun functionaliteit in het dagelijks leven en maken woon-werkverkeer of kortere ritten op vakantie of op de camping gemakkelijker.

E-vouwfietsen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven

Een fiets is ruimtebesparender dan een auto. Een vouwfiets is nog ruimtebesparender. Terwijl je op de fiets zit, lijkt dit misschien niet zo belangrijk, maar op het laatst wanneer je je fiets wilt parkeren, worden de compacte afmetingen van een vouwfiets interessant. Of tijdens transport. Of met het openbaar vervoer.

Het grootste voordeel van de vouwfiets is dat deze eenvoudig kan worden vervoerd en worden opgeslagen. Zo kan de hij mee op reis en levert het geen hinder op voor jezelf of anderen. Doordat de fiets tot een klein formaat kan worden ingeschoven of worden ingeklapt, is het een handzaam object geworden dat makkelijk mee te nemen is. Vouwfietsen bestaan al haast zo lang als de reguliere fiets. Zelfs in de twee wereldoorlogen werden ze gebruikt voor militaire doeleinden. Tegenwoordig is de elektrische vouwfiets steeds populairder aan het worden. Ze doen het goed in de markt, doordat velen het voordeel van deze fietsen inzien. Het is een ideaal vervoersmiddel voor naar het werk, een ontspannende tocht of een back-up voor in nood. Er is veel tijd te besparen met het gebruik van een elektrische vouwfiets.

Jouw opvouwbare E-bike heeft weinig parkeerruimte nodig

We houden allemaal van fietsen, maar zelfs de meest gepassioneerde fietser moet zijn fiets op een bepaald moment stallen. Een E-bike parkeert je zeker niet graag zomaar ergens; je wilt jouw dure E-bike immers niet onbeheerd op straat laten staan. Bovendien stellen E-bikes door hun technische uitrusting weinig eisen aan het milieu. Idealiter wordt jouw E-bike op een droge plaats gestald en niet te koud, want daar houden de accu's van E-bikes niet van. De E-bike doet het ook niet goed in direct zonlicht, dus een overdekte stalling zou een voordeel zijn. Dit kan jouw gang zijn of de klassieke fietsenkelder, een garage of de gang voor een kantoor terwijl je werkt. Alle plaatsen met beperkte ruimte. Dus het zou handig zijn als de motor zichzelf klein kon maken, nietwaar?

Jouw E-bike in de metro: E-vouwfietsen zijn de perfecte oplossing voor pendelaars!

Maar niet alleen als je hem wilt parkeren, is een zo klein mogelijke fiets een prima zaak. Als je niet vlak naast de volgende bushalte woont, ken je het probleem: de wandeling naar de halte duurt net zo lang als de busrit. En dan moet je nog een heel eind lopen naar je werk. Natuurlijk zou het allemaal sneller gaan met de fiets, maar waar zet je de fiets bij de bushalte en waar haal je een tweede? Fietsen zijn meestal niet toegestaan in bussen of trams, althans niet tijdens de spitsuren. Zodat pendelaars niet met de auto hoeven te reizen, staan steeds meer Nederlandse en Belgische steden toe dat vouwfietsen op elk moment van de dag met het openbaar vervoer reizen. Voor je als forens betekent dit dat je naar de bushalte kunt fietsen, dan de bus kunt nemen, en dan comfortabel het laatste stukje naar jouw kantoor kunt fietsen. Daar zet je de opgevouwen fiets gewoon in een hoek. Met een vouwfiets met elektrische aandrijving kan je dit op een volledig ontspannen manier doen, zonder je in het zweet te werken.

Verover de wereld met een opvouwbare E-bike!

Eén waarheid willen we je niet onthouden: zelfs met elektrische ondersteuning is een opvouwbare E-bike meer een gelegenheidsfiets dan een permanente oplossing. Zoveel bespaarde ruimte is meestal merkbaar in het comfort van de zitplaats. Een opvouwbare E-bike is daarom minder geschikt om in een paar dagen honderden kilometers af te leggen. Maar hij is perfect voor een citytrip, want hij ziet er klein uit in de bagageruimte of in de trein, maar je bent mobiel als je er bent. Overigens, compacte fietsen met elektrische aandrijving zijn de optimale oplossing om kampeerders mobiel te maken op hun vakantiebestemming. Een of twee vouwfietsen passen in elke caravan of op het fietsenrek. Als je jezelf trakteert op een fiets met motor, kun je overal in Europa mobiel zijn zonder je camper te hoeven verplaatsen. Informeer je echter goed over de wetgeving van jouw land van bestemming voordat je op reis gaat; E-bikes kunnen daar aan andere regels onderworpen zijn dan in Duitsland. Jouw E-bike kan waarschijnlijk met de auto of trein reizen, maar nooit met het vliegtuig! De accu van je E-bike wordt daar tenminste als gevaarlijke goederen beschouwd en mag niet aan boord.

Hoeveel kan een E-vouwfiets doen?

Een E-bike vouwfiets is geweldig om te parkeren, het is ook een geweldige reisgenoot, maar je zou liever de auto nemen. Je hebt immers altijd veel bij je en wilt onderweg boodschappen doen! Dat zou te veel zijn voor een compacte motor, nietwaar?

Nee, dat is het helemaal niet! Zelfs onder de vouwfietsen zijn er echte pakezels! Ze zijn allebei tegelijk - E-cargo fiets en opvouwbare E-bike. Ze hebben een verstevigd frame en een verlengd bagagerek dat bijvoorbeeld gemakkelijk plaats biedt aan twee kinderen. Of één kind en een transportkist. Desondanks kunnen delen van de fiets worden opgevouwen om in jouw kofferbak te passen.

Hoe werkt dat?

E-bikes zijn al heel lang op de markt, vouwfietsen nog langer. De combinatie van de twee heeft echter lang op zich laten wachten. Dat komt omdat een E-bike veel technologie nodig heeft, en die moet ergens opgeslagen worden. Bij een fiets met een klein frame is het geen sinecure om de motor en de accu zo op te bergen dat de E-bike ook kan worden opgevouwen. Vooral de geleiding van de kabels was een moeilijke zaak, want die houden er tenslotte niet van als je ze buigt. Maar vindingrijke fabrikanten als BH, Tern, Falter of Flyer hebben hun ingenieurs met succes aan het werk gezet. Tegelijkertijd werd de vouwtechnologie verfijnd en dankzij geavanceerde origami kunnen de fietsen zich nu nog kleiner maken dan ze enkele jaren geleden waren, ondanks de elektrische aandrijving. Dit hebben zij te danken aan nieuwe metaalmengsels die innovatieve frameconstructies mogelijk maken, waardoor enerzijds het rijcomfort en anderzijds de vouweigenschappen worden verbeterd.

De meeste vouwfietsen hebben een scharnier dat de fiets in tweeën splitst, direct voor de trapas. Dan is de fiets al maar half zo lang, en zodat hij ook hoogte verliest, kunnen zadel en stuur ver in het frame worden geschoven. De transportvouwfietsen kunnen niet in lengte krimpen, maar het stuur kan wel worden ingeklapt.

Hoe de elektrische aandrijving werkt

In principe zijn er 3 vormen van elektrische fietsen. Dit heeft voornamelijk te maken met de aandrijving. Het ligt aan de positionering van de motor op de elektrische vouwfiets. Zo is er de voorwielmotor, die bij reguliere elektrische fietsen relatief goedkoop is en de stilste van de drie. Echter is een voormotor, vanwege het vouwprincipe, zeldzaam bij vouwfietsen. Een merk als Eco Traveler heeft het toch voor elkaar gekregen een effectieve voorwielmotor-aandrijving te maken. De middenmotor is de meestverkochte motor onder de elektrische vouwfietsen. Het levert een aangename fietservaring, maar is meer storingsgevoelig dan de andere motoren. De achterwielmotor verzorgt ook een natuurlijke rijbeleving, hoewel het een zwaar gewicht aan de achterkant van de fiets toevoegt.

Een opvouwbare E-bike heeft een motorsysteem zoals de "groten". Een accu levert energie aan de motor. De batterij moet van tijd tot tijd worden opgeladen. De motor ondersteunt je als je trapt. Het is aan jou hoeveel steun je nodig hebt. Er is een display op het stuur waar je kunt kiezen of je weinig vermogen wilt gebruiken en veel zelf wilt doen of dat je de motor het hoofdwerk wilt laten doen en een enorme portie rugwind wilt boeken. Hoe hoger het ondersteuningsniveau, hoe sneller de batterij leeg zal zijn. Een elektrische aandrijving is vooral aan te bevelen voor een mini-elektrische fiets, omdat de compacte racers meestal kleinere wielen hebben. Zonder de "E" zou je moeten trappen, trappen, trappen!

Versnellingen van de fiets

Bij een elektrische fiets is het mogelijk zelf het aantal omwentelingen van je benen te bepalen. Een lage versnelling maakt meer omwentelingen dan een hoge. Door tijdig te schakelen, is het mogelijk de actieradius in balans te houden. Meer heuvelachtig gebied betekent dus de versnelling aanpassen. Een derailleurversnelling biedt een scala aan versnellingen, terwijl een naafversnelling - zoals die van Shimano - er minder heeft. Naafversnellingen zijn echter wel onderhoudsvrij door het gesloten systeem. Krakende kettingen komen minder voor bij naafversnellingen en tevens is het mogelijk bij stilstand te schakelen. Een nieuwe trend is de automatische versnelling. Zo zijn er ook elektrische vouwfietsen te vinden die volgens dit principe werken. Op het display is de gewenste versnelling op te zoeken. Één druk op de knop volstaat om van versnelling te wisselen.

De accu

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische fiets is de accu. Zo ook bij de vouwfiets. Vele accu's vergen onderhoud, vooral in de wintermaanden. Dit is van belang om rekening mee te houden, omdat accu's gevoelig zijn voor kou. Het vermogen kan zelfs met een kwart afnemen.

Bespaar geld, tijd en ruimte met BikeExchange!

Je wilt niet alleen ruimte, maar ook geld besparen? Dan moet je eens een kijkje nemen op onze marktplaats. Hier kun je een E-folding bike krijgen die zich klein maakt en toch (bijna) een dure auto kan vervangen. Bijna 400 fietsendealers uit heel Duitsland bieden hun fietsen aan in onze online shop. Met deze enorme keuze, bent je er zeker van de perfecte fiets voor je te vinden. Aangezien je niet zomaar bij een online shop koopt, maar bij echte fietsprofessionals, kunt je gedetailleerd advies krijgen. Als jouw minifiets bij een dealer bij je in de buurt staat, kunt je hem zelf ophalen. Zo niet, dan wordt jouw gloednieuwe opvouwbare E-bike per post naar je thuis gestuurd. De doos zal in dit geval niet al te groot zijn...Vooral omdat veel verschillende dealers hun producten op BikeExchange verkopen, is het de moeite waard om uit te kijken naar speciale aanbiedingen. Je kunt afgeprijsde demonstratiemodellen of fietsen van het vorige seizoen krijgen. Deze zijn dan meestal bijzonder goedkoop. Dat betekent niet dat vouwfietsen in 2021 slechter zijn dan nu. Maar de oude modellen moeten plaats maken voor de 2022 modellen, dus worden ze meedogenloos teruggebracht. En daar gaan we met de bezuinigingscursus! In elk opzicht.